Vad, hur och varför? Allt du velat veta om Ljus som Tjänst men inte vågat fråga är här! De vanligaste frågorna vi får uppdateras hela tiden. Kolla nedan. Om det är något mer du undrar, skicka ett meddelande i formuläret direkt här under så hör vi av oss.

Vad är Ljus som Tjänst?

Precis som vi idag har tillgång till musik, film och tv-serier utan att behöva köpa själva filmen eller albumet, kan du även prenumerera på Ljus som Tjänst. Ni behöver alltså inte längre betala för själva lamporna, utan endast för det ljus som används.

Hur fungerar Ljus som Tjänst?

Ljus som tjänst går att jämföra med att leasa en bil. Istället för att köpa och äga bilen själv så prenumererar du på den. Du slipper den stora initiala investeringen och betalar istället en fast avgift varje månad. Dessutom ingår service och reservdelar i avgiften vilket gör att du slipper oroa dig. Om dina behov förändras kan du byta till det fordon som passar dig bäst just då. Bekymmersfritt, helt enkelt. Samma sak gäller för Ljus som tjänst.

Varför Ljus som Tjänst?

En mer hållbar helhet – ergonomiskt, ekonomiskt och ekologiskt. Behovsanpassat ljus gör att vi ser bättre, mår bättre och kan jobba mer effektivt. Ni slipper höga initiala kostnader, får en lägre totalkostnad och full kontroll över budgeten. Då jordens naturliga resurser är begränsade pågår det ett samhällsskifte mot en cirkulär ekonomi där vi använder våra resurser smartare. Ljus som Tjänst är en del av det.

Varför just Brighteco?

Vi erbjuder en unik flexibilitet och hållbarhet genom vårt koncept Ljus som Tjänst. Ljuset är optimerat utifrån era specifika behov redan från början och kan enkelt anpassas om behoven ändras över tid. Uppdatering utan att behöva byta ut, tära på miljö eller ekonomi. Dessutom tillverkas våra armaturer till stor del av återbrukade plattskärmar som annars skulle slängas, vilket innebär att vi tillsammans är en del av den cirkulära ekonomin för en mer hållbar värld.

Vilka är fördelarna med Brighteco?

Jämfört med ett traditionellt sätt att köpa ljus så får ni en mer hållbar helhet på köpet – ergonomiskt, ekonomiskt och ekologiskt. Behovsanpassat ljus, inga höga kostnader från början, lägre totalkostnad och full koll på budgeten. I övrigt så tillverkar vi våra armaturer av återbrukade plattskärmar som annars skulle slängas. Därmed erbjuder vi en cirkulär lösning som vi är helt ensamma om och väldigt stolta över inom vårt koncept Ljus som Tjänst. Vi kallar det ”100% Future Proof”.

Vad innebär “100% Future Proof”?

En framtidssäkrad hållbar helhet. Du som prenumererar på vår tjänst får inte bara en framtidssäkrad produkt som går att anpassa och uppgradera efter behov. Du får dessutom en produkt som är tillverkad av återbrukade komponenter. Den här unika kombinationen av både flexibla produkter och hållbar produktion tar framtidssäkring till nästa nivå med en ny hållbarhetsstandard. Vi kallar det ”100% Future Proof”.

Var sker er produktion?

All konstruktion, tillverkning och produktion sker på hemmaplan. I dagsläget finns vi Gävle och Ljusdal, även om vi agerar över hela Sverige. Vi har ett samarbetsavtal med Samhall som vi är både stolta och glada över. Tack vare att lokal närvaro kan vi både leverans- och kvalitetssäkra vår produktion.

Vad ingår i Brightecos tjänst?

Vi tar hand om allt – från behovsanalys, planering, installation, underhåll, service och uppgraderingar till nedmontering och återbruk. Cirkulär belysning får du på köpet!

Hur vet jag vilket ljus som passar just våra behov?

Till att börja med gör vi en behovsanalys utifrån beställare och användares mål, avgränsningar och önskemål. Vi anpassar sedan belysningen utifrån era behov och förutsättningar redan från början och kan enkelt uppdatera vid eventuella förändringar över tid.

Hur sker installationen?

Våra installatörer installerar och justerar anläggningen i samråd med er.

Hur kan jag vara säker på att allt funkar som det ska efter installation?

Vi ansvar för att systemet alltid fungerar. Det ingår i vår tjänst och ni har alltid full kontroll på vad vi gör genom vår onlinebaserade plattform.

Vad händer om behoven förändras?

Vi ansvarar för att er ljusmiljö är så bra som möjligt utifrån era användares specifika behov. Det innebär att om något förändras, så optimerar vi. Det kan vi göra eftersom våra armaturer är modulära. Ett adaptivt designtänk redan från grunden gör att vi löpande kan justera vilka komponenter som används. Det innebär att vi kan utveckla kapaciteten längs vägen. 100% Future Proof design, helt enkelt!.

Vad händer om tekniken förändras?

Vår lösning är framtidssäkrad eftersom den fungerar som navet i en öppen IoT-infrastruktur i kontinuerlig utveckling. Om du t ex vill bygga en ännu smartare fastighet kan det då göras stegvis oavsett teknik, utan dyra investeringar och genom att uppgradera ljuset med förmåga att mäta och kommunicera med din fastighet och dina användare. Grunden är lagd. 100% Future Proof. Det arbete som vi tidigare gjort med smart styrning och driv ger oss möjlighet att arbeta med fantastiska partners och IoT-integrationer där bara fantasin sätter gränser för vad som är möjligt. Vårt utvecklingsteam arbetar därför idag med flera partners inom både hårdvaru- och tjänstesektorn för kontinuerlig utveckling genom den infrastruktur som vi installerar i ert tak.

Vem kan prenumerera på Ljus som Tjänst från Brighteco?

Våra beställare idag är kommun och fastighetsägare, medan användarna består av skolor och kontor.

Vad kostar det?

Att prenumerera på Ljus som Tjänst kräver inga stora investeringar. Du betalar bara en fast avgift per kvadratmeter ljus och år. Vårt utgngspris är 95 SEK/ kvm/ år men det kan naturligtvis skifta både högre och lägre beroende på dina behov.

Varför prenumererar inte alla på Ljus som Tjänst?

Vi strävar såklart efter en mer upplyst helhet och vill göra det enklare för fler att gå från ord till handling för en mer hållbar helhet. Vi är bara i början av ett stort skifte, men det går fort nu när även några av de större bolagen ställer om från en linjär till en mer cirkulär ekonomi. Det är vi förstås glada för. Vår egen uppskalning av produktion i samarbete med Samhall och installation med flera satellitorganisationer i Sverige gör att vi nu kan erbjuda Ljus som Tjänst till fler i allt snabbare takt.

Hur gör vi som organisation för att prenumerera på Ljus som Tjänst?

Kontakta oss direkt så hör vi av oss för att se över era behov och önskemål till att börja med.

Vad händer om jag inte är nöjd?

Vi lovar minst 75 % användarnöjdhet vid årlig uppföljning där vi också diskuterar möjliga uppgraderingar och justeringar som ni önskar. Om ni mot förmodan ändå inte är nöjda så går det att säga upp samarbetet när som helst, oavsett kontraktstid, via vår Kundnöjdhetsgaranti.

Hur funkar er Kundnöjdhetsgaranti?

Om ni mot förmodan inte skulle var nöjda så kan ni säga upp samarbetet när som helst, oavsett kontraktstid.

Hur kommer jag i kontakt med er?

Du hittar alla kontaktuppgifter på vår Kontakt här på sajten. Du är alltid välkommen att höra av dig genom att skicka epost till info@brighteco.se
eller slå en signal på telefon 026-2806799.